2012. december 16., vasárnap

Willy's M38 (1950) restoration Part III.

Willy's M38 (1950) felújítás III.
Eladó Willy's M38-as jeep Willys Jeep M38 Willys eladó
willys eladó

ELADVA - SOLD
Folytatom a Willy's M38-as felújítását. Az autó nagyjából már készen van, a motor volt az utolsó ,,nagy falat". Az autó motorja az eredeti Willy's L134 GO DEVIL oldalszelepelt motor, hengerűrtartalom 2200 cm3, teljesítménye 62 LE.
A motor felújítást teljes szétszereléssel kezdtem, ezután az állapotfelmérés következett, majd pedig a szükséges feljavítás. A hengerek falát a kopás miatt a lehetséges következő méretre kellett fúrni, a főtengellyel is hasonló modón kellett eljárnom. Fontos megjegyeznem, hogy a motor felújítása során fokozottan figyeljünk oda a méretekre és minden apró részletre, sok felesleges munkától kímélhetjük meg magunkat a jövőben.

Willy's M38 (1950) restoration part III.
I'm getting on with the restoration of my Willy's M38 (1950). The jeep is almost finished, the last big bite is the engine. It's the original Willy's L134 GO DEVIL side valve engine. I started the work with dismanteling the engine, checking on all bits and pieces. Due to the wear and rust the engine had to be rebored to 050 and the crankshaft was grinded to 020 at main bearings and 030 at conrod bearings. Don't forget to double check all steps of your work it can save a lot of time for you in the future.

Mivel a szelepvezetők és szelepek is rozsdásak és kopottak voltak, ezért ezeket is új darabokra kellett cserélnem. A szelepvezetők kiszedését több módon is végezhetjük: fúrással, vagy préseléssel. Én a fúrás választottam, a szelepvezetőket olyan vastag fúróval fúrtam át, hogy a végén már csak néhány miliméter maradt belőlük, amit már könnyen ki lehetett ütni a helyéről.
Az új szelepvezetők behelyezése már nem ment ennyire könnyen. Ehhez a művelethez az eredeti Willy's technikai útmutató egy dornit és kalapácsot ír elő. Igy is megoldhatjuk a dolgot, de ez rendkívül nagy odafigyelést igényel, mert a kalapálással könnyen deformálódhat a vezető és akkor rogtön el is lehet dobni.
Én ehhez a munkához egy könnyen elkészíthető és egyszerűen használható saját szerszámot szoktam használni: kb. 25 cm hosszú M8-as menetes szár, 3 db M8-as anya és néhány alátét. Ezzel a kis ügyes szerszámmal könnyen behúzhatjuk a vezetőket a helyükre és nem kell aggódnunk a deformálódás miatt. Még egy dolog ezzel kapcsolatban: én ezt a munkát most télen végeztem, fűtött műhelyben, ahol a hőmérséklet kb. 15 C fok volt. A motorblokk öntöttvas anyaga és a szelepvezető anyaga is ennél hidegebb volt és ez fontos szempont az ilyen munkáknál, hiszen az anyagtágulás szempotjából ez ideális környezet. Ennél melegebb időben érdemesebb gondolni a magasabb hőmérséklet okozta hőtágulásra. Nyári időszakban érdemes a szelepvezetőket betenni egy rövid időre a hűtőnk fagyasztójába, ezzel a kis trükkel is megkönnyíthetünk a dolgunkat.
A szelepvezetők után az új szelepek becsiszolása következett. A becsiszolt szelepek sorrendjére mindenképen ügyeljünk, mert ha összekavarjuk őket, akkor nem fognak megfelelően zárni működés közben.

The valves and guides were also rusted and worn out so I decided to use new parts. The original Willy's owners manual indicates to use a hammer but I used another method made of a 25 cm threaded rod with three nuts and some plain washers. In my opinion this is the easiset way fixing the new valve guides.
The new valves were grounded and I marked each valve not to mix them up.






 A motorblokk és a hengerfej síkolás után alaposan átmostam a blokkot magas nyomású mosóval, hogy a megszabaduljak a nem kívánt szennyeződésktől, amelyek a víztérben és a motor olajterében voltak.
Ezután már jöhetett az összerakás: a vízpumpát és az olajpumpát szétszereltem és beleraktam a felújító készleteket. Előkészítettem az új tömítésgarnitúrát, az új csapágyakat, az új 050-es dugattyúkészletet, az új dugattyú gyűrűket, az új kuplungtárcsát és bronz perselyt a nyelestengely végére és még sok apróságot.

After the top of the engine block and the cylinder head was plained I cleaned the block with high pressure washer.
Now I was able to assemble the engine. I started with the oil pump and water pump using NOS repair kits. I used a complete engine gasket set, new main and conrod bearings, new 050 pistons with rings, new clutch pressure plate and bronze bushing for the flywheel and many other small new parts.







Teljes homokszórás és szürkére festés következett.
Miután a főtengely és a dugattyúk a helyükre kerültek, beszereltem a szeleptőkéket, a vezérműtengelyt. A vezérlést is a helyére raktam, ügyelve arra, hogy a főtengely fogaskerekén és a vezérműtngely bakelitkerekén lévő jelek egyezzenek.
A szelepeket is beszereltem a rugóival és a szelepékekkel együtt.

After I sandbalsted the assmbled engine I sprayed it to original medium grey color. I installed crankshaft conrods camshaft timing gear etc. I used a torque wrench to tighten the bolts. The next step was to assemble the valves and springs.





 Nyomatékkulccsal húztam le a főtengely és a hajtókarok csavarjait és anyáit. Majd folytattam az összeszerelést: felekrült az olajdekni és a vezérműdekni is, a hengerfejtömítés és a hengerfej, majd a termosztátház az új termosztáttal.
A lendkerék is a helyére került az új kuplung tárcsával. A kinyomó szerkezetnél a békák és a tárcsa távolságánál az eredeti útmutató 27/32 collt ír. Mivel összeraktam már néhány Willy's-t és előfordult már, hogy a könyvben megadott méretet állítottam be, de mégis azt éreztem, hogy nem emel ki teljesen a kuplung működés közben. Ezért én néhány miliméterrel nagyobb távolságot szoktam beállítani.

The flywheel was bolted and I adjusted the clutch levers. The owners manual says it should be 27/32 inches high but I found that this is to small and clutch is not working properly so I adjusted to a bit more.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése